Page content

article content

Online Marketing Funnel Uitleg (+ Case Study: SwapFiets)

In deze blogpost gaan we de online marketing funnel bespreken. Ik zal vertellen hoe je iemand stap-voor-stap kan begeleiden naar je uiteindelijke doel: een klant die zo enthusiast is over jouw bedrijf dat hij of zij jouw bedrijf actief promoot naar zijn netwerk. Daarnaast bespreken we waarom je niet je product of dienst moet verkopen, maar de transformatie die dit brengt. Download hier het ‘Waarde Pad en Transformatie werkboek’ zodat je jouw online marketing funnel kan uitschetsen. 

Stel je voor: Je staat in de kroeg en er komt een onbekende naar je toe. Jullie praten wat over werk en hobby’s, je vindt het maar een saai gesprek. Uit het niets zegt deze persoon: “Ik vind het zo leuk om met je te praten, zullen we maar direct trouwen?”

Jouw reactie zal waarschijnlijk zijn: “Uhm….. wat dacht je van, NEE! Natuurlijk niet!”

Als lezer denk je nu waarschijnlijk: “Dat is toch een rare vraag om te stellen, Pepijn?” En ja, daar heb je helemaal gelijk in. Maar toch vindt ditzelfde principe vaak plaats wanneer bedrijven hun product of dienst proberen te verkopen. Een potentiële klant wordt te snel ten huwelijk gevraagd.

De oplossing hiervoor is samen te vatten in een enkele zin: Start met daten voordat je iemand ten huwelijk vraagt!

Logisch, toch?

Het komt vaak voor dat een advertentie of een website er helemaal op is ingericht om jou direct te laten kopen of een te grote stap te laten nemen. Ook de advertenties stralen uit: “Ik ben fantastisch, mag ik je geld?” Deze situatie willen we voorkomen.

De taak van marketing is om iemand die je merk niet kent in kleine menselijke stapjes naar een aankoop toe te leiden

In deze blog bespreken we hoe je deze situatie kan voorkomen. Je gaat leren hoe je een menselijke relatie opbouwt met een potentiële klant en hoe je hem of haar leidt naar jouw uiteindelijke doel: het worden van een klant.

Geen zin om te lezen? Bekijk hetzelfde verhaal in deze video.

Van koffie tot kids

Je kan marketing dus goed vergelijken met daten. Stel je doel is om met iemand gelukkig te worden en kinderen te krijgen, hoe kan zo’n menselijke relatie er dan uitzien? Nou, zoiets bijvoorbeeld:

  1. Je komt iemand tegen op een verjaardag en hebt een leuk gesprek
  2. Je vraagt om zijn/haar nummer
  3. Je vraagt hem/haar mee voor koffie
  4. Je vraagt hem/haar mee om uiteten te gaan
  5. Jullie daten de komende maanden regelmatig
  6. Na een tijdje krijgen jullie een relatie
  7. Vervolgens besluiten jullie om samen te gaan wonen
  8. Nadat jullie een tijdje samenwonen en elkaar niet de hersens inslaan, vraag je hem/haar om ten huwelijk
  9. Nadat jullie een tijdje getrouwd zijn krijgen jullie kinderen
  10. Nu jullie kinderen hebben nemen jullie ook maar een bruine labrador, een stationwagen en een kamerplant genaamd ‘Ben’

Dit ziet er uit als een logisch pad, toch?

Een logisch pad met micro-commitments wil je ook gebruiken om je dienst of product te verkopen. Het maakt niet uit of je in de B2B of B2C industrie actief bent, het opbouwen van een relatie is een algemeen geldend principe.

Hieronder zie je hoe zo’n proces eruit kan zien.

Het waarde pad – de online marketing funnel

Online Marketing Funnel

Het Waarde Pad heeft 8 onderdelen.

  1. Bewust
  2. Eerste handeling
  3. Inschrijven
  4. Conversie
  5. Enthusiast
  6. Verkoop
  7. Merk drager
  8. Merk promoter

Let op: Niet alle stappen hoeven te worden doorlopen, je kan er best één of twee overslaan. Hoe meer je er overslaat hoe moeilijker het wordt om iemand te converteren als klant omdat de relatie onnatuurlijker wordt. Maar hoe minder je stappen je hebt, hoe minder moeite en dus tijd/geld het kost om een klant te krijgen.

Bewustwording

In deze eerste stap voor iemand zich simpelweg bewust van het bestaan van jouw bedrijf. Dit kan op verschillende manieren plaatsvinden, bijvoorbeeld door het zien van een advertentie of een tip van een vriend.

Eerste handeling

In deze eerste handeling neemt iemand voor het eerst een actieve stap. Stel je ziet een advertentie op Instagram en je klik erop, dat is een eerste handeling.

Inschrijven

In deze fase laat je je contactgegevens, vaak naam en email-adres, achter in ruil voor een weggever. Een weggever is waardevolle informatie wat vaak in de vorm van een PDF, korte online cursus, of een andere snel te consumeren vorm komt.

Conversie

Zonder consumptie is een weggever zinloos, en daarom wordt er in de conversie fase geïnvesteerd. Dit kan zowel door tijd of geld zijn. Als geld de investering is, komt dit vaak in de vorm van een goedkoop product meer veel waarde Bijvoorbeeld een super goede online cursus voor 47 euro.

Enthusiast

Hier ga ik er vanuit dat je waardevolle en goede content kan leveren deze personen. Als dat inderdaad het geval is, zal deze persoon enthusiast raken over de waarde die jij hebt al kunnen geven.

Verkoop

Hier ga je je geld verdienen, je gaat namelijk je producten en diensten aanbieden. Als je meerdere producten en diensten kan aanbieden, is dat helemaal mooi. Je kan immers een up-sell aanbieden nadat je je eerste product of service hebt verkocht.

Merkdrager

Op dit moment is je klant blij met je product of dienst en staat hij/zij ervoor open om een review achter te laten of te dienen als case study.

Merkpromoter

Als je deze fase hebt bereik, ben je natuurlijk SUPER goed bezig. Hier zullen je klanten je namelijk geen promoten aan hun netwerk. Dit kan natuurlijk uit intrinsieke motivatie zijn, maar dit kan ook door middel van een affiliate programma zijn. Een affiliate programma is een transactie waar je huidige klanten een bedrag of percentage krijgen wanneer ze een nieuwe klanten aanleveren uit hun eigen netwerk.

Actie punt: Download nu het Waarde Pad en Transformatie PDF en vul de online marketing funnel in voor jouw bedrijf

Schets jouw online marketing funnel uit

 

Voorbeeld van het waarde pad

Waarde Pad Voorbeeld

Zoals je hierboven kan zien gebruiken we een dieetcoach als voorbeeld.

De dieetcoach verdient het meest aan 1-op-1 coaching, dit punt is het ‘huwelijk’. Maar je ziet daar er veel stapjes tussen zitten, genaamd ‘micro-commitments’.

Bewustwording

In de bewustwording fase ziet iemand een Facebook advertentie van een blogpost van een dieetcoach “3 recepten om snel af te vallen en lekker te eten”. Omdat deze aanspreekt, klik je erop.

Eerste handeling

In deze eerste handeling lees je het artikel.

Inschrijven

Terwijl je de blogpost leest, zie je een box waar je je contactgegevens kan achterlaten om een gratis e-book te ontvangen. Iemand laat contactgegevens achter in ruil voor een gratis e-book met “10 recepten voor een gezond diner”

Ninja-tip: Als je weet hoe Facebook advertentie werken, kan je personen die je blog post hebben gelezen retargeten met hetzelfde e-book op bijvoorbeeld, Facebook en Instagram.

Conversie

In deze fase leest de persoon het e-book en wordt er zo enthusiast over dat hij/zij het e-book aanschaft. Hier geldt hetzelfde als in de vorige fase: als je weet hoe Facebook advertentie werken kan je mensen die het e-book hebben ontvangen, targeten met een advertentie om het boek te verkopen.

Enthusiast

De lezer is ontzettend enthusiast geworden van alle waardevolle informatie en heeft op dit punt €19.95 uitgegeven. Deze persoon is dus een betalende klant, maar heeft slechts een goedkoop product aangeschaft.

Verkoop

Hier wordt het geld verdiend door de dieetcoach. De dieetcoach start met het verkopen van een online cursus voor een eenmalig bedrag van €197. De eerste up-sell is een maand abonnement waar de klanten wekelijkse recepten, tips en online groep-coaching ontvangen voor €47/maand. De tweede up-sell is 1-op-1 coaching van 90 dagen voor een eenmalig bedrag van €2000 euro.

Merkdrager

Op dit moment is je klant blij met je product of dienst en staat hij/zij ervoor open om een review achter te laten of te dienen als case study.

Merkpromoter

De klant heeft super goede resultaten kunnen behalen dank alle informatie en promoot het nu actief in zijn/haar vriendengroep. Daarnaast is er een affiliate programma waar de klant 10% van de omzet krijgt als er iemand via zijn of haar link een product of dienst aanschaft.

Real-life simpeler voorbeeld

Gisteren was bij een evenement van de Internet Marketing Universiteit, en daar kwam een goed voorbeeld naar voren van van mecklenfeldtuinen.nl.

Peter Mecklenfeld is hovenier en zet online marketing zeer effectief en laagdrempelige in om zijn business te laten groeien. Zijn marketing funnel is als volgt.

Bewustwording

In de bewustwording fase ziet iemand een Facebook advertentie “Magazine TuinTrends 2019”. Dit aanbod is voor veel mensen zo aantrekkelijk dat hij de de fase met een blog post kan overslaan.

 

 

Actie punt: Download nu het Waarde Pad en Transformatie PDF en vul de online marketing funnel in voor jouw bedrijf

Schets jouw online marketing funnel uit

 

Eerste handeling

Inschrijven

Gebruikers laten direct hun contactgegevens achter om het magazine te ontvangen.

Conversie

In deze fase leest de persoon het e-book.

Enthusiast

De lezer is ontzettend enthusiast geworden van alle waardevolle informatie en komt na het downloaden in een email sequentie terecht. Deze email sequentie wordt je aangespoord om een offerte aan te vragen.

Verkoop

Wanneer een offerte is aangevraagd komt Peter zelf of iemand van zijn team langs om een plan om te stellen. Hierna besluiten de aanvragers of ze wel of niet hun tuin laten doen door mecklenfeldtuinen.nl.

Bij dt voorbeeld kan je dus zien dat Peter niet alle stappen doorloopt. Desalniettemin zorgt hij ervoor dat hij eerst informatie toestuurt voordat hij bij een verkoop belandt.

Waarde en een menselijke relatie is de sleutel

Ik kan me voorstellen dat deze informatie wellicht overweldigend zou kunnen zijn. Wanneer je in je achterhoofd houdt dat je vooraf waarde wilt geven en iemand in kleine stapjes naar een aankoop wilt leiden, weet ik zeker dat ook jij online marketing kan inzetten voor jouw business.

Verkoop geen product of dienst, verkoop transformatie

Om de titel hierboven duidelijk te maken, gaan we terug naar het voorbeeld van de dieet coach. Ik wil dat de dieet coach niet haar boek verkoopt, ik wil dat de dieet coach een nieuw en vrolijker leven koopt.

Wat ik hiermee bedoel is dat je de ‘Na Staat’ moet verkopen. De staat waarin mensen in zullen belanden nadat ze jou product of dienst hebben afgenomen.

Verkoop transformatie

Er zijn een aantal lagen die je in de transformatie kan aanstippen, we zullen deze nu bekijken. Laten we start met de ‘Voor-staat’.

  1. Wat voor negatieve dingen heeft de persoon op dit moment?
  2. Wat voor negatieve gevoelens voelt de persoon hierbij?
  3. Wat voor negatief effect heeft dit op zijn of haar dagelijks leven?
  4. Wat voor negatief effect heeft dit op zijn of haar sociale status?

Als je de antwoorden op deze vragen hebt kan je gaan kijken naar het transformerende effect van jouw product of dienst.

  1. Wat voor positieve dingen heeft de persoon in de ‘Na-staat’?
  2. Wat voor positieve gevoelens voelt hij/zij hierbij?
  3. Wat voor positief effect heeft dit op zijn of haar dagelijks leven?
  4. Wart voor positief effect heeft dit op zijn of haar sociale status?

Om dit wat duidelijker te maken gaan we naar een aantal voorbeelden kijken en zullen vervolgens doorgaan met de case study.

Voorbeeld #1

Je ziet hier een Facebook advertentie van de VVD. De VVD wil de transformatie overbrengen dat je ‘Naast Elkaar’ met de VVDm een gevoel van samenhorigheid.

Dit in tegenstelling tot het tegenover elkaar staan. De VVD maakt duidelijk dat zij bijdragen aan deze transformatie en dat je daarom op hen moet stemmen.

 

Voorbeeld #2

Je ziet hier een Facebook advertentie van GroenLinks Friesland. Waar de VVD goed de focus legt op de transformatie, legt GroenLinks de focus op punten waar zij voor staan: Ruimte in de natuur.

Ik vind dit minder sterk dan de insteek van de VVD, want deze onderdelen zijn natuurlijk hartstikke goed, maar er wordt niet over transformatie gesproken.

 

Case Study: SwapFiets

Voor degene die SwapFiets niet kennen: Bij SwapFiets kan je een fiets huren voor €15/maand. Daarnaast komen ze altijd gratis je fiets maken en zal je dus altijd een goed werkende fiets hebben. De SwapFiets is kenmerken om zijn blauwe band. Meer over SwapFiets weten? Ik heb er een LinkedIn video overgemaakt.

Ik zag een aantal maanden geleden de volgende advertentie in mijn Newsfeed verschijnen op Facebook

Wat me direct opviel dat SwapFiets hier goed focust op de transformatie: Nooit meer pech en Altijd een werkende fiets

Daarnaast zag ik ook de volgende video.

De video begint ontzettend goed met het weergeven van de voor-staat, een man die geïrriteerd is omdat zijn fiets het weer niet doet. In het vervolg van de video blijft SwapFiets erg hangen dat de kerstman een fiets komt brengen, en ik miste hier de transformatie dat iemand nooit meer pech heeft.

Desalniettemin is het uiteraard een ontzettend goede video die goed de waarde van SwapFiets weergeeft.

 

Transformatie in de online marketing funnel

Als je je eigen online marketing funnel opzet met het ‘Waarde Pad’ PDF, zorg er dan voor dat je in goed nadenkt over welke transformatie jouw product of dienst de klant brengt. Onthoud dat mensen transformatie kopen en niet simpele en vlakke voordelen. Bijvoorbeeld, ik zou geen Rolex kopen om slechts de tijd te kunnen zien, ik koop een Rolex voor de social status die het me brengt.

Download hier je Waarde Pad PDF en ga hiermee vol in de aanval voor jouw bedrijf.

Comment Section

0 reacties op “Online Marketing Funnel Uitleg (+ Case Study: SwapFiets)

Plaats een reactie


*