Page content

article content

Campagne Budget Optimalisatie: Wat is het en hoe gebruik je het?

Facebook en Instagram adverteren verandert constant. Het platform balanceert tussen het belang van gebruikers en adverteerders Met de stijgende vraag, en dus kosten, van Facebook ads probeert Mark natuurlijk wel adverteerders genoeg waarden te kunnen bieden zodat we blijven.

Campagne Budget Optimalisatie (CBO) is zo’n verandering. In november 2016 introduceerde Facebook CBO voor het eerst. De eerste resultaten van de beta-testers waren teleurstellend, dit gebeurd wel vaker als Facebook een nieuwe tool ontwikkeld. Ze laten eerst een groep het testen en passen gaandeweg aan.

Al een tijd kan je CBO aanzetten op het campagne niveau. Deze staat onder de A/B test feature.

Dit is echter wel een moment op even goed op te gaan letten. CBO immers verplicht vanaf September 2019. Met de invoering van CBO verandert adverteren op Facebook en Instagram voorgoed.

Liever video in plaats van lezen?

 

Het grote verschil tussen CBO en de ‘oude manier’ van adverteren zit ‘m in het plaatsen van je budget. Waar je nu je budget op ad-set niveau invoert, verplaatst dit met CBO naar het campagne niveau.

Hieronder zie jet het verschil in afbeelding 1 en 2. Afbeelding 1 laat de oude campagne structuur zien en afbeelding 2 laat de CBO campagne structuur zien.

Afbeelding 1. Oude campagnestructuur

 

Afbeelding 2. CBO campagnestructuur

 

CBO heeft twee grote voordelen ten opzichte van de oude manier van adverteren.

Voordeel #1

Ten eerste stelt CBO je instaat om sneller je campagnes op te schalen zonder dat je de kosten per acquisitie door het dak heen jaagt. Waar je voorheen per ad set het budget langzaam omhoog moest zetten, kan je dat met grotere stappen doen met CBO.

Zo zijn er case studies waar dagelijks het dag verdubbeld wordt en nog steeds een stabiele CPL werd aangehouden. Deze manier van schalen zou niet hetzelfde effect hebben wanneer dit op ad-set niveau zou gebeuren. Klik hier om een podcast aflevering hierover te luisteren.

Voordeel #2

Ten tweede, zal je Facebook niet meer hoeven te vertellen aan welke doelgroep het budget uitgegeven moet gaan worden. In plaats hiervaan maak je een grote berg met doelgroepen en geef je Facebook de vrijheid om de beste resultaten hierin te vinden. Waar we een tijd geleden nog zochten naar vrouwen tussen de 20 en 35 die konijnen EN chocolade interessant vonden, is dat nu verleden tijd.

Het gevolg hiervan is, is dat het minder relevant wordt om zelf de juiste doelgroepen te gaan vinden. Je geeft Facebook nu richting, maar het algoritme vindt zelf de juiste weg. De campagnes in je ads manager zullen hierdoor ook eenvoudiger gaan worden. Facebook heeft ook aangegeven dat ze liever hebben dat adverteerder 3 grote doelgroepen gebruikt in plaats vinden 12 kleinere.

 

Inzetten van Campagne Budget Optimalisatie

CBO wordt op dit moment voornamelijk gebruikt om campagnes te schalen of in ad accounts die al veel pixelactivitiet hebben gehad. Als je CBO gebruikt om nieuwe ads te testen kan deze techniek je helpen om sneller resultaat te krijgen. Zet op ad-set niveau een minimum ad spend en hou deze voor 3 dagen. Na 3 dagen haal je deze minimum ad spend ervan af.

Op deze manier forceer je Facebook wat pixel activiteit op te bouwen van verschillende doelgroepen en hiervan te leren. Zie de afbeeldingen hieronder om ‘Add spend limits’ te vinden.  

 

Simpeler en overzichtelijker

Campagne Budget Optimalisatie zorgt er dus voor dat Facebook adverteren simpeler en overzichtelijker wordt. Wanneer je de juiste structuur combineert met de juiste message en creative, zal je zien dat je advertenties door het dak gaan schieten. Uiteindelijk gaan jouw campagnes niet het verschil maken omdat je de meest briljante structuur hebt staan. Jouw campagnes gaan het verschil maken wanneer je je doelgroep op de juiste manier aanspreekt. 

 

Comment Section

0 reacties op “Campagne Budget Optimalisatie: Wat is het en hoe gebruik je het?

Plaats een reactie


*