Page content

article content

Facebook advertenties werken niet? In 4 stappen naar winstgevende Facebook advertenties

Je Facebook advertenties zijn niet winstgevend… Wat nu? Stoppen? Of aanpassen?

Aanpassen natuurlijk (en niet in paniek raken)! Wist je dat maar ongeveer 20% van de Facebook advertenties winstgevend zijn? Dat je advertenties niet direct werken is dus helemaal niet raar.

In deze blog post lees je hoe je je Facebook advertenties in 4 stappen kan aanpassen en kan bepalen waar het probleem zit.

Maar eerst!

Geen zin om te lezen? Bekijk hier de video

 

#1. Facebook advertentie krijgt geen impressies

Het kan zijn dat je Facebook advertenties geen impressies krijgen. Dit betekent dat alhoewel je graag wilt adverteren, Facebook je ad niet laat zien.

Maar hoe komt dat nou?

Het Facebook advertentieplatform is een markt waar adverteerders tegen elkaar opbieden om een plekje binnen Facebook of Instagram te krijgen. Wanneer je automatisch biedt, zal Facebook voor jou opzoek gaan naar het meeste resultaat voor de laagste kosten.

Wanneer er adverteerders zijn die veel en agressief bieden, kan het voor Facebook lastig zijn jou daar tussen te plaatsen. Het resultaat is dat Facebook je advertentie niet laat zien.

Je kan dit opvangen om over te schakelen naar handmatig bieden. Wanneer je je bod relatief hoog instelt zal je Facebook forceren je advertentie wel te laten zien.

Een andere mogelijkheid om je ad-set te dupliceren om deze opnieuw op te laten starten.

 

#2. Facebook advertentie krijgt geen of weinig klikken

Op dit punt draait je advertentie, maar je krijgt een beperkt aantal klikken op je ad. Dit kan met 2 dingen te maken hebben.

1. Je campagne doel is verkeerd ingesteld.

Als je je campagne instelt vraagt Facebook om een doel te bepalen. Je ziet het onderstaande scherm.

Campagne doel Facebook adverteren

 

Op basis van deze instelling zal Facebook je advertenties laten zien aan gebruikers die de grootste kans hebben de gekozen actie te ondernemen. Als je graag een conversie wilt hebben, zoals een online verkoop op je webshop, maar je campagne doel is Reach (Bereik) zal je weinig of geen klikken krijgen.

Stel je campagne doel dus in op het doel wat je daadwerkelijk wilt bereiken.

2. Je doelgroep of advertentie is niet goed

Stel je hebt een advertentie voor voetballers, maar je laat deze aan tennissers zien. De kans is dan groot dat je er weinig tot geen resultaat zult krijgen. Probeer daarom te testen met verschillende doelgroepen op je ad-set niveau om te zorgen dat je de juiste doelgroep bereikt.

Ook kan je advertentie niet goed aanslaan terwijl je wel de juiste doelgroep target. In dat geval zul je de tekst en de video of foto moeten aanpassen zodat deze wel resoneert met je doelgroep.

Ninja-tip: Streef naar een 1% unieke CTR (click-through-rate).

Benieuwd wat social media voor jou bedrijf kan betekenen. Plan nu een GRATIS strategie sessie met mijzelf! 

 

#3. Landingspagina converteert niet

In het geval dat je genoeg klikken krijgt kan je gaan kijken naar je landingspagina.

Wanneer je landingspagina niet converteert zal je Ad scent waarschijnlijk niet goed zijn. Een goede ad scent betekent dat wanneer je op een advertentie klikt, je op een logische en zeer vergelijkbare landingspagina komt.

Ad scent is een logische en herkenbare stap van advertentie naar landingspagina

Zo moet het niet

In het voorbeeld hieronder zie je een Google Ad van SunWeb. De aanbieding is 50 euro korting per persoon. Wanneer ik op de advertentie klik, is die specifieke 50 euro nergens meer te bekennen terwijl ik deze wel zou verwachten te zien, al is het alleen maar bovenin het scherm of iets dergelijks.

Ad scent voorbeeld

Zo moet het wel

Hieronder zie je een voorbeeld van Volvo. De call-to-action is om je eigen Volvo samen te stellen, één van mijn favourite bezigheden overigens. Wanneer ik op de advertentie klik, kom ik inderdaad uit op een pagina met de configurator.

Wanneer ik op de home-pagina zou komen van Volvo zou ik in de war zijn geweest, ik klikte immers op een advertentie van de configurator.

Voorbeeld Ad Scent

Een aantal dingen waar je op kan laten om ad-scent te maximaliseren.

  1. Tekst
  2. Kleuren
  3. Logo
  4. Lettertype

 

#4. De aanbieding is niet aantrekkelijk genoeg

Als je de 3 bovenstaande stappen hebt doorlopen en hebt aangepast is er nog één mogelijkheid over. Je aanbieding is simpelweg niet gewild door je doelgroep.

Dit betekent dat je een stapje terug moet nemen en opnieuw moet bedenken waar je doelgroep naar opzoek is. Dit betekent niet dat je direct een hele nieuwe funnel moet goed bouwen met landingspagina’s en weggevers.

Als je wat organische bezoekers hebt, kan je het ook op deze manier testen. Let erop dat je wel je Facebook-pixel hiervoor geïnstalleerd moet hebben.

  • Maak een doelgroep aan met jouw websitebezoekers in de laatste 90 dagen
  • Verzin 3 verschillende weggevers
  • Zet een Facebook advertentie campagne op met als doel: leads
  • Creëer 3 ad sets met dezelfde doelgroep maar met 1 advertentie eronder
  • Test in elke ad set een lead advertentie met een andere weggever
  • Laat deze een aantal dagen lopen en kijk welke het meeste leads heeft gegenereerd
  • Stuur de personen die hun gegevens hebben achtergelaten even een mail dat je aan het testen was en of je iets anders voor ze kan betekenen

Op deze manier kan je een nieuwe weggever testen bij een warm publiek en zorg je ervoor dat je zeker weet dat deze weggever werkt voordat je direct veel werk verzet.

 

Benieuwd wat social media voor jou bedrijf kan betekenen. Plan nu een GRATIS strategie sessie met mijzelf! 

Pepijn Hufen

Comment Section

0 reacties op “Facebook advertenties werken niet? In 4 stappen naar winstgevende Facebook advertenties

Plaats een reactie


*